Nastojat ću ovdje nepristrano opisati obveze i mogućnosti za male poduzetnike, jer sama ne reklamiram nikoga i nemam interesa ovdje navoditi čitatelje ni na jedno rješenje. Želja mi je da razumijete i svjesno odaberete ono što je za vas optimalno u performansama i cijeni.
UVOD
Prije par dana je počelo razdoblje isprobavanja sustava, a od 1.1.2026. bit će obavezno slanje i primanje e-računa, te proces fiskalizacije ide po novim pravilima.
Kaosu u glavama i bojazni od ovih promjena najviše su pridonijele reklame kojima smo svi zasipani. One su često napisane tako da se objavitelj predstavlja kao potpuno i jedino najbolje rješenje, pa lako zavedu neupućene.
ŠTO JE E-RAČUN?
E-račun je račun izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku koji omogućuje automatsku i elektroničku obradu, te će kao takav biti obvezan u primjeni od početka naredne godine.
To znači da će poduzetnici slati i primati takve račune svaki puta kada ih izdaju drugim poduzetnicima (B2B = business) i institucijama financiranim iz proračuna (B2G = government).
Postoji još kratica B2C, a odnosi se na izdavanje računa potrošačima (consumer). Do kraja godine, ovakvi računi moraju biti fiskalizirani ako se naplaćuju karticama i u gotovini. Od sljedeće godine, takvi računi će morati biti fiskalizirani, bez obzira na način naplate.
Tako smo došli do novog pojma kojeg moramo razjasniti:
ŠTO JE FISKALIZACIJA RAČUNA?
Najjednostavnije: radi se o prijavi računa Poreznoj upravi. Postupak koji se primjenjuje do kraja ove godine, sada se naziva kraticom F1, kako bi se razlikovao od onoga koji kreće od 2026-te, tj. Fiskalizacije 2.
U čemu je razlika?
U F1 razdoblju obvezni smo fiskalizirati samo račune koje naplaćujemo u gotovini i karticama. Porezna uprava dobiva podatak o vremenu izdavanja i iznosu, a kad ga je zaprimila, računu dodjeljuje JIR koji se i otiskuje na računu.
U F2 razdoblju svi računi moraju biti fiskalizirani, a podaci koji stižu u PU su kompletni: cjelokupan sadržaj računa. Postupak je dovršen tek onda kada ga obje strane dostave Poreznoj upravi: izdavatelj računa u trenutku slanja, te primatelj računa, kada potvrđuje njegov primitak, što je obvezan učiniti u roku od 5 dana od primitka.
Iz gore navedenog slijede još dvije značajne informacije za sve nas:
- s obzirom da se dojavljuju i podaci o onome što je isporučeno, robe i usluge moraju biti šifrirane sukladno Klasifikaciji proizvoda po djelatnostima (skr. KPD), jer računala mogu prepoznati samo takve podatke.
- da bi novo definirana fiskalizacija bila uopće moguća i da bi izdavatelj i primatelj mogli razmjenjivati e-račun, kao skup podataka čitljiv računalima, mora postojati informatička podloga za to. Ministarstvo financija nije ju dalo izraditi na korist svim poreznim obveznicima kojima je nametnulo novu obvezu, već je definiralo kriterije koje privatne kuće moraju zadovoljiti da bi obnašale funkciju informacijskog posrednika.
S obzirom da je ovo prepoznato kao poslovna prilika, brojna su informatička poduzeća još prije nekoliko godina prepoznala priliku. Pri tome su se nazvala zgodnim imenima vezanim uz pojam računa, pa zbunjuju potencijalne kupce.
Najveća zabuna nastaje kad se neki informacijski posrednik deklarira kao rješenje za pisanje računa. Istina je da se račun na njima može napisati, ali je postupak prilično nezgrapan i nije prikladan za one poduzetnike koji izdaju više računa i imaju širi dijapazon isporuka, zato što je potrebno svaki puta upisivati sve podatke o primatelju, vrsti robe ili usluge i td, jer sustav ih ne ‘pamti’. Osobito nije za one kojima izdavanje računa utječe na stanje zaliha materijala ili robe. To iz jednostavnog razloga što se ovdje ne radi o rješenjima primarno za pisanje računa, nego o informacijskim posrednicima i/ili pristupnim točkama preko kojih će poduzetnici slati i primati račune.
Kad ste sve ovo razumjeli, što konkretno morate napraviti?
- sagledati obim i vrstu isporuka koje imate, koliko računa pišete i koliko imate kupaca. Sukladno tome, odaberite način (program) u kojem ćete pisati račune kako bi oni bili povezani sa ostalim dijelovima vaših poslovnih knjiga, ako je to potrebno i kako bi se iz onoga što upišete mogao generirati e-račun. Word i excell to nisu.
- izabrati informacijskog posrednika koji će vaše račune slati istovremeno vašim kupcima i poreznoj upravi. Informacijskih posrednika možete imati više, ali ćete samo jednog prijaviti u Adresar metapodatkovnih servisa (AMS), te ćete na to mjesto primati svoje ulazne račune, one koje će vaši dobavljači slati vama.
- ako ćete izdavati račune potrošačima (B2C), bez obzira na vrstu naplate, morate imati certifikat za fiskalizaciju. Njega možda već sada imate i moći ćete ga nastaviti koristiti. Ovdje skrećem pažnju da i paušalno oporezovani obrti od 1.1.2026. trebaju fiskalizirati račune koje izdaju građanima, bez obzira na način naplate. Čak i kad naplate izostane, račun mora biti fiskaliziran u trenutku izdavanja.
- oni koji su do sada izdavali samo fiskalizirane račune za naplate u gotovini i karticama, npr. ugostitelji ili maloprodaje, neće morati puno mijenjati. Oni će doraditi programe na način da program mora moći i OIB kupca dostaviti sa ostalim podacima u procesu fiskalizacije, koja će teći na isti način kao i sada. U situacijama kada netko u trgovini, ugostiteljskom ili drugom objektu koji pretežno posluje sa potrošačima zatraži račun sa podacima o kupcu, izdavatelj može odabrati između fiskalizacije po pravilima Fiskalizacije 1 ili izdavanje e-računa, kojeg će poslati po pravilima za slanje i fiskalizaciju F2. Računi u sustavu F1 ne trebaju imati šifrirane robe i usluge.
- na vrijeme šifrirati sve robe i usluge koje isporučujete, kako ne biste početkom siječnja sa stresom pisali račune. U tome Vam može pomoći Klasus aplikacija Državnog zavoda za statistiku ili pdf dokument sa tražilicom. Krenite od kategorije, u njoj nađite prikladnu grupu i u njoj robu ili uslugu označenu sa šest znamenki.
- osvijestite i prilagodite se činjenici da ćete u procesu izdavanja računa morati biti ažurni i točni, jer informacije idu odmah poreznoj upravi. Mislite i na vrijeme kada ste dužni pisati račun za svoje isporuke, u skladu sa poreznim propisima, koji ne toleriraju vašu prezaposlenost ili nevoljkost. O tome sam davno pisala ovdje, pa se podsjetite.
- ako ste poduzeće ili obrtnik koji nije u sustavu PDV-a (bez obzira vodite li knjige ili ste paušalno oporezovani), do početka 2027. godine niste obvezni izdavati e-račune u dijelu B2B, ali od 2026. morate primati e-račune od svojih dobavljača (npr. telekomi, komunalne usluge i sve ostale nabave). Za to ćete moći koristiti besplatnu aplikaciju MIKROeRAČUN Ministarstva financija. Kako je gore već navedeno, račune za građane (B2C) morat ćete fiskalizirati po sustavu F1 čak i kada ćete ih naplatiti na transakcijski račun.
SAVJETI
- Kao voditeljica računovodstvenog servisa, želim naglasiti slijedeće: prije bilo kojeg koraka, razgovarajte sa svojim knjigovođom. Ako želite iz ovog procesa izvući najviše za svoje osobno rasterećenje, zajedno izaberite rješenje. Onaj tko pozna vaše poslovanje, znat će vas savjetovati. Znat će vas upozoriti i na ono što možete očekivati zbog uspoređujućih podataka koje će Porezna uprava dobivati u realnom vremenu.
- Ministarstvo voli naglašavati kako se ukidaju neki obrasci i kako će na aplikaciji Fisk biti dostupan predizračun PDV-a, zato što time utječu na lakše prihvaćanje novih obveza. Drugim riječima, to im je dio PR-a. Međutim, sami u mišljenjima koja su objavljena na mrežnim stranicama Porezne uprave upozoravaju kako će pravi obrasci odstupati o tih provizornih, koje će računala generirati iz zaprimljenih e-računa. Dakle, vaši knjigovođe će i dalje izrađivati obrasce i predavati ih putem E-porezne. U nastavku ćete pročitati više o tome koji računi neće biti poslani Poreznoj, ali će svejedno morati biti knjiženi.
- Ako ste ikada pogledali neki e-račun, vidjeli ste da on
- Nije čitljiv ljudskom oku
- Niti iz naziva datoteke nisu raspoznatljivi čak ni osnovni podaci o izdavatelju ili bilo čemu drugome.
Iz tih razloga u Vašem je interesu da odaberete informacijskog posrednika s kojeg će Vaše knjigovodstvo moći samostalno preuzimati ulazne račune koje ste primili, nakon što ste ih Vi pregledali u vizualizaciji i odobrili (a samim time i dovršili fiskalizaciju tog računa, kako je gore objašnjeno).
Ako biste ih Vi sami preuzimali, pa te datoteke slali u knjigovodstvo, rizik od miješanja, ispuštanja i drugih vrsta grešaka je prevelik.
Cilj Vam treba biti dovesti se u situaciju da račune čak i preko mobitela odobravate i plaćate na svoj uobičajeni način, a sve drugo da za Vas radi Vaše računovodstvo. Vi nećete više morati niti nositi niti skenirati račune. Kad tako pogledate, situacija za Vas neće biti nimalo loša!
Knjiženje u poslovnim knjigama daleko nadilazi prijepis podataka. Ono podrazumijeva primjenu poreznih i ostalih propisa, a takvih u ovoj državi ne manjka.
Klijenti Makora knjigovodstva će, osim ovog teksta primiti i pismo sa još više detalja, a nakon toga ću sa svakim od njih razgovarati i savjetovati ih o najboljem rješenju za svakog od njih za pisanje računa i za primanje računa.
Imati kompetentnog računovođu u predstojećem ‘big brother’ razdoblju bit će važnije nego ikada. Imajte to na umu!
I za kraj, kratak prikaz ponašanja od 1.1.2026., po vrstama obveznika:
OBVEZNICI U SUSTAVU PDV-A
IZDAVANJE RAČUNA
- B2B: pišete e-račun i postupak F2
- B2C: račun po pravilima F1
- B2G:
- ako je primatelj u sustavu PDV-a, isto kao u B2B
- ako nije, isto kao i do sada
- INOZEMNI KUPCI – račun pišete kao i do sada (ne E-račun i nema fiskalizacije)
PRIMANJE RAČUNA
- Od svih hrvatskih izdavatelja e-račun zaprimate kod odabranog informacijskog posrednika
- Od inozemnih izdavatelja zaprimate kao i do sada
OBRTI I PODUZEĆA KOJI NISU U SUSTAVU PDV-A (uključivo i paušalno oporezovani)
IZDAVANJE RAČUNA
- B2C – fiskalizirani račun po pravilima F1
- B2B – tijekom 2026. kao i do sada, od 2027. e-račun i F2
PRIMANJE RAČUNA
- Od svih hrvatskih izdavatelja e-račun zaprimate kod odabranog informacijskog posrednika ili preko aplikacije ili preko aplikacije MIKROeRAČUN
- Od inozemnih izdavatelja zaprimate kao i do sada
S nadom da sam pomogla, želim vam:
Sretno!
© Zorana Mavričić-Korošec
4. rujna 2025.