Kada se jednom registrirate za poduzetničku djelatnost, mnogi će podaci o vama postati javno dostupni. Uvijek se iznenadim kako je upravo ova tematika jedna od češćih pitanja na mojim konzultacijama.
Početak ove priče je u činjenici da ste kao mali poduzetnik niz podataka dužni sami navesti na svojim dokumentima. To će biti prvi putokaz svakom zainteresiranome da vas krene istražiti.
Što se tiče obrta, već smo ranije objašnjavali kako je to poslovanje same fizičke osobe koja je nositelj obrta. Podaci o registraciji dostupni su u registru obrta, u koji se upisuju u trenutku upisa obrta i istovremeno se javno objavljuju na internet stranici koju je moguće pretraživati po više selektora.
Međutim, dok će podaci o samim činjenicama registracije (djelatnosti, datum upisa, početak rada, adresa, matični broj, OIB i sl.) biti dostupni i nakon zatvaranja obrta, podaci o vašem poslovanju kao obrtnika, o vašim primicima, izdacima i ostvarenom dohotku u ovom trenutku nisu nigdje javno dostupni.
Isto je i sa svim ostalim poduzetničkim oblicima koji posluju kao fizičke osobe (samostalne djelatnosti, domaće radinosti, sporedna zanimanja i sl.).
Ako odgovor na ova bazična pitanja tražite na ovoj stranici, a istovremeno plaćate nekog knjigovođu, ne mislite li da ga trebate promijeniti?
Ako poslujete kao trgovačko društvo, o činjenicama iz registracije dostupni su podaci u sudskom registru, koji je također moguće pretraživati na internetu.
Međutim, poduzeće je dužno i na svojim službenim dokumentima (memoradumima, računima, narudžbenicama) navoditi slijedeće podatke: tvrtku, sjedište, sud pri kojem je upisana u registrar, broj tog registra (MBS), brojeve poslovnih računa i tvrtka i sjedište banaka pri kojima su otvoreni, iznos temeljnog kapitala, s naznakom je li uplaćen u cjelosti (ako nije navesti koji dio nije uplaćen), prezimena i najmanje jedno ime članova uprave.
Osobito skrećem pažnju na obavezu da sve ove podatke navedete i na internetskoj stranici poduzeća, što se u praksi prečesto izbjegava.
Ovdje ispuštam obveze dioničkih i komanditnih društava, jer ih ne smatram malim poduzetnicima za potrebe ove rubrike.
Primjetili ste da se i računi spominju kao dokument na kojem to treba biti istaknuto, pa ne zaboravite sve to upisati na račune koje izdajete iz svojeg poduzeća. Klijenti Makora knjigovodstva dobiju predloške svih važnijih dokumenata koji im trebaju za poslovanje! Postanite i Vi naš klijent!
Što se tiče obrtnika, obratite pažnju na potrebu obveznog isticanja imena i prezimena obrtnika na računima, kako onih koje izdajete kao obrtnik, ali tako i onih koje primate. Naime, naziv obrta nikako nije dovoljan, jer se mora znati koja je fizička osoba koja stoji iza toga imena.
Ako ste poduzeće koje posluje sa obrtnikom, ne zaboravite ga to pitati i pobrinuti se da taj podatak stoji na dokumentima koje razmjenjujete. Bit će vam važno u slučajevima prisilne naplate!
Što nam ovo sve u praksi znači?
Znači da bismo već pogledom u neki dokument koji smo primili od svog poslovnog partnera trebali dobiti dovoljno podataka da možemo pretražiti temeljne podatke o njegovoj registraciji u odgovarajućem javnom registru.
K tome, ako se radi o trgovačkom društvu, javno i besplatno su dostupni i podaci o njegovom poslovanju u prethodnim godinama u registru godišnjih financijskih izvještaja. Za to će biti dovoljno da znate njegov OIB ili MBS. Naravno, potrebno je i da je on te podatke prijavio nadležnim institucijama, a to je već u zbilji sasvim druga priča…
Umjesto zaključka, savjet: pažljivo birajte svoje poslovne partnere i provjeravajte dostupne činjenice prije nego je prekasno. Dobar računovodstveni ured je jedan od Vaših najznačajnijih partnera.
Istovremeno, prakticirajte i sami moralno ponašanje – pa će vam se isto i vraćati.
Sretno!
Povećanje praga za PDV od 2025.
Sada je već izvjesno da će s početkom 2025. godine ponovo doći do povećanja praga za obvezan ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost, te da će sadašnji limit od 40.000 eura biti povećan na 50.000 eura. S obzirom da je ovaj propis najviše utječe na male...