Pozajmice u poduzetništvu
Zorana Mavricic-Korosec
Makora konzultacije

Budući da su razdoblja ne­likvidnosti relativno česta u malom poduzetništvu, onaj tko ga vodi mora znati uvjete po kojima može po­moći, a još više će uspješnog poduzetnika zanimati kako može osobno raspolagati sa novcem poduzeća.

Činjenica je, međutim, da danas još uvijek imamo bogatih poduzetnika čija po­duzeća grcaju u dugovima i gubicima, ali ja sam sklona vjerovati da će se broj takvih vremenom smanjivati. Kon­trolni organi stežu remenje svaki dan, a nisu svi skloni ponašati se kriminalno. Dok je utajivačko ponašanje bilo rijetko ili nikako zamje­ći­va­no i kažnjavano, više je bilo onih koji su mu bili skloni.

Sve je više poduzetnika koji prihvaćaju činjenicu da će svoj kolač dijeliti sa sustavom skoro u jednakim dijelovima.

banerdonji copy

Osnivač poduzeća, njegov direktor, zaposlenik ili bilo koja druga osoba može tom poduzeću dati pozajmicu (kredit, zajam) iz bilo kojeg razloga. O tom poslu treba sastaviti ugovor u ko­jem će se prije svega definirati rok vraćanja i visina ka­mate. Međutim, takav je ugovor moguće sklopiti i bez ugovaranja kamate.

Ako se kamata ugovori, poduzeću će ona predstav­ljati trošak, a fizičkoj osobi dohodak.

Prema najavama novih poreznih propisa i kamate će biti oporezivane fizičkim oso­bama, a o tome ćemo pi­sati drugom zgodom.

Obrtnik koji primi pozaj­micu je zapravo u istoj poziciji. Njemu će poteškoću predstavljati činjenica da po­rezna uprava prije verificiranja njegove porezne pri­jave uspoređuje iznos primitaka koje je prijavio sa ukupnim iznosom priljeva na žiro račun. Zbog toga će o pri­ma­nju pozajmica morati pre­dočiti dokumentaciju kao dokaz da konkretni pri­ljev nije imao karakter primitka.

Direktor poduzeća koje ima viška novčanih sredstava može u ime tog poduzeća sklopiti ugovor kojim će poduzeće pozajmiti novac drugoj fizičkoj ili pravnoj osobi.

Već sam više puta uka­zivala na činjenicu da novac ili druga imovina poduzeća kojeg ste osnovali, nije vaša osobna imovina. Poduzet­ni­cima početnicima ovo teško pada, jer za svako korištenje imovine poduzeća za osobne svrhe treba biti opravdanja, a poduzeću pripada prihod, koji će u konačnici rezultirati porezom.

Dakle, ako će poduzeće bilo kojoj fizičkoj osobi dati pozajmicu, dužno joj je na kraju svakog poreznog raz­doblja obračunati kamatu. Ta će kamata poduzeću biti prihod.

Po trenutnim propisima o PDV-u, takve isporuke ne podliježu oporezivanju tim porezom, ali se ipak i taj prihod prijavljuje i putem ob­računa PDV-a (mjesečno ili tromjesečno), u dijelu u ko­jem se zbrajaju neoporezive isporuke. Iz tog razloga vjerojatno će i vaš knjigo­vođa sugerirati da kamatu obračunavate i zaračunvate svaki mjesec, a upoznat će vas i sa odredbom o tome koja je najmanja kamatna stopa koju poduzetnik smije ugovoriti.

banergornji copy

Obrtnik neće imati ovak­vih problema, jer on kao fi­zička osoba može slobodno raspolagati sa svojim nov­cem.

Druga je situacija sa po­zajmicom koje poduzeće da­je drugoj pravnoj osobi (pa­zite, to nije obrt!), jer tada je moguće sastaviti ugovor sa kamatnom stopom od 0%, ali samo ako se radi o prav­nim osobama koje nisu po­vezane – dakle, nemaju iste osobe u vlasničkoj strukturi.

Ako jesu, postoje minuciozna porezna pravila pa pi­tajte svog knjigovođu.

Koliko god sam se trudila ovu temu napisati razum­lji­vim jezikom, vjerojatno će biti čitatelja koji neće ra­zumjeti, ili će krivo interpretirati – jer ne poznaju razliku između prihoda, isporuka, primitaka i sličnih naziva, a nemaju svog knjigovođu koji ih je tome podučio. Žao mi je zbog toga, ali već znate što bih vam ja savjetovala!

Test sam napisala za tjednik Ri-Telefax Burza i objavljen je dana 23.10.2014., te u rubrici Poduzetnik dana 28.10.2014.

Makora knjigovodstvo

Čitaj još …

Povećanje praga za PDV od 2025.

Povećanje praga za PDV od 2025.

Sada je već izvjesno da će s početkom 2025. godine ponovo doći do povećanja praga za obvezan ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost, te da će sadašnji limit od 40.000 eura biti povećan na 50.000 eura. S obzirom da je ovaj propis najviše utječe na male...

Kako odabrati knjigovođu?

Kako odabrati knjigovođu?

Kao direktor ili vlasnik poduzeća ili kao obrtnik, trebat ćete odabrati knjigovodstveni ured s kojim ćete surađivati. Uvjerena sam da je ovaj izbor jedan od važnijih koje ćete napraviti, a razloge ću obrazložiti u nastavku.  Prije izbora definirajte svoje potrebe Na...

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

UVOD Budući da 18 godina vodim računovodstveni servis, moji kontakti sa poduzetnicima i onima koji to žele postati su glavni dio mog posla. Naši su klijenti redom uspješni i dugogodišnji poduzetnici duboko svjesni svoje pozicije u našem zakonodavnom i poslovnom...

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

POSLOVANJE FIZIČKIH OSOBA Ovo je 2 nastavak serijala, linkovi na ostale dijelove su na kraju teksta DOMAĆA RADINOST I SPOREDNO ZANIMANJE Ovaj oblik poslovanja fizičke osobe namijenjen je malom obimu poslovanja jer je ovim putem dopušteno ostvariti primitke do nivoa 10...

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

OPOREZIVANJE PODUZETNIKA FIZIČKIH OSOBA I PLAĆANJE DOPRINOSA ŠTO ZNAČI PAUŠALNO OPOREZIVANJE Iako je u razgovoru često korišten termin ‘paušalni obrt’, ovdje želim upozoriti da je tako nešto nemoguće otvoriti. Osoba uvijek otvara obrt u jednoj instituciji (Ured za...

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

PODUZETNIŠTVO PRAVNIH OSOBA   Za potrebe ovog teksta bavit ćemo se poduzećima oblika društvo sa ograničenom odgovornišću - d.o.o. i jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću - j.d.o.o., koji su najčešći u malom poduzetništvu. Za više informacija:...