Ovdje ću kratko objasniti način obračunavanja poreza na dodanu vrijednost, jer primjećujem da sam postupak često nije do kraja jasan. Poznavanje obračuna i rokova uplate omogućit će Vam da dobro planirate tijek novca, tj. raspolaganje novčanim sredstvima.
Ako ste u sustavu PDV-a, nemojte smetnuti s uma da 20% Vašeg priljeva nije Vaše!
Na svoje isporuke poduzetnik obačunava porez na dodanu vrijednost po propisanoj stopi (najčešće 25%).
U primljenim računima poduzetniku su drugi obračunali PDV, također po propisanim stopama.
Poduzetnik vodi:
• knjigu izlaznih računa u koju upisuje svoj porezne obveze
• knjigu ulaznih računa, u koju upisuje primljene račune i obračunate iznose pretporeza sadržanog u njima.
Na kraju poreznog razdoblja sastavlja se obrazac PDV u kojem se analitički prikazuje zbroj isporuka i PDV-a sadržanog u njima i zbroj primljenih računa sa iznosom PDV-a.
Poreznu obvezu predstavlja razlika između zaračunatog PDV-a iz izlaznih računa i pretporeza iz ulaznih računa.
Moguće su dvije situacije:
• obveza PDV-a veća je od pretporeza: tada poduzetnik mora odgovarajući iznos uplatiti u državni proračun do kraja mjeseca koji slijedi;
• pretporez je veći od porezne obveze: tada poduzetnik ima mogućnost ostaviti taj iznos u proračunu kako bi ga iskoristio u slijedećem razdoblju; ili tražiti povrat preplaćenog iznosa iz proračuna.
Koja su porezna razdoblja?
Ako ste kvartalni obveznik plaćanja PDV-a, porezna razdoblja završavaju s krajem svakog tromjesečja (31.03.; 30.06.; 30.09.; 31.12.), s tim da se obračun podnosi i porez plaća do kraja mjeseca koji slijedi.
Ako ste mjesečni obveznik PDV-a, svaki mjesec Vam je jedno porezno razdoblje.
Što je bolje?
To pitanje mi često postavljaju. Nije uvijek stvar izbora.
Ako su Vam godišnje isporuke veće od 800.000 kn, morate biti mjesečni obveznik. (ovaj limit je na snazi od 1.1.2013. )
Ako su manje, i imate mogućnost izbora (ako ne izrazite zahtjev da budete mjesečni, bit ćete tromjesečni obveznik) morate odlučiti sami: hoćete li iskoristiti mogućnost da novac bude tri mjeseca kod Vas, umjesto u državnom proračunu; ili možda mislite da je za vaše planiranje likvidnosti bolje da svaki mjesec plaćate ovu obavezu?
Osobno, uvijek bih preporučila varijantu u kojoj je novac što dulje u Vašim rukama.
Neka Vam Vaše knjigovodstvo svaki mjesec izračuna Vašu trenutnu obavezu – i tako onemogući neugodna iznenađenja.
Tako barem radimo mi u Makora knjigovodstvu, za sve naše klijente koji to od nas zatraže!