Novac razlog za porez?
Zorana Mavricic-Korosec
Makora konzultacije

Ovih dana me je klijent, osnivač i direktor novog poduzeća, pitao: ima li veze stanje novca na mojem računu na kraju godine s iznosom poreza kojeg ću morati platiti za ovu godinu?

Kako mi je isto pitanje više puta postavljeno od strane novih poduzetnika, učinilo mi se prikladnim da i ovdje o tome prozborim.
Poduzeće plaća porez prema propisima o porezu na dobitak. Dobitak je razlika između ukupnih prihoda i rashoda, s time da se prije samog oporezivanja dobit mora uvećati ili umanjiti za neke vrijednosti.

Primjerice, polovica ukupnih troškova reprezentacije (ugošćavanja poslovnih partnera) nije porezno priznata, pa se njome treba uvećati dobitak. 30% troškova vezanih uz osobna vozila nije porezno priznato, pa se i tom vrijednošću uvećava dobit, itd.

Smanjuje se, na primjer, za troškove vezane uz obrazovanje i osposobljavanje djelatnika, ali uz posebna pravila koja ovise o vrsti obrazovanja i mjestu sjedišta poduzeća, što su detalji koje prate vaši knjigovođe.

Iznos koji se dobije oporezuje se porezom na dobitak: 12% ako su prihodi bili manji od 3 milijuna kuna, a 18% za veće prihode.

Kada će vaša isporuka biti prihod, a kada će trošak postati rashod? Upravo odgovor na ovo pitanje čini ključnu razliku između poduzeća i obrta, te također zbunjuje svakog novog poduzetnika. Naime, dok kao fizička osoba možete znati stanje svojih financija gledajući stanje svojeg novčanika i računa, poslujući kroz poduzeće trebate naučiti razliku i usvojiti vještine planiranja novčanih tokova i planiranja podmirenja obaveza.

Metoda kojom se bilježe prihodi i rashodi u poduzećima je nastanak poslovnog događaja. Ako ste svome kupcu isporučili robu ili uslugu 20. prosinca, dužni ste mu tada izdati i račun, te će prihod pripadati ovoj poslovnoj godini, bez obzira što ćete možda to naplatiti u siječnju ili još kasnije u drugoj poslovnoj godini.

S druge strane, ako ste kupili primjerice uredski materijal u prosincu, a platit ćete ga u siječnju, poduzeću će biti rashod u prosincu, tj. u ovoj poslovnoj godini – opet neovisno o datumu plaćanja.

>>> Skladišta u poduzetništvu

Posljedično tome, stanje novca na računu nema nikakve veze s iznosom poreza kojeg ćete platiti.

Da dovršim priču oko poreza na dobitak: njega plaćate na dan predaje porezne prijave, a to može biti najkasnije 30. travnja naredne godine.

Obrtnici posluju većinom prema propisima o porezu na dohodak, a on se utvrđuje kao razlika između primitaka i izdataka, što znači da je slično kao u vašem privatnom novčaniku, važan je trenutak naplate i plaćanja. U gore navedenom primjeru, obrtnik bi primitak ostvario u narednoj godini, u siječnju – kada naplati svoj račun, jednako kao što bi izdatak za uredski materijal nastao u istom mjesecu, kada plati svome dobavljaču. U ovoj godini (kada je račun izdao, odnosno primio ulazni račun) nema poreznog utjecaja.

Obrtnici porez na dohodak plaćaju na dan predaje porezne prijave, ali najkasnije do kraja veljače.

Svoje klijente uvijek potičem da prate stanje u knjigama tijekom godine, dok se njega još može utjecati. Jednom kad godina prođe, više-manje sve je izvan utjecaja. Tja, nismo mi poljoprivredno-trgovački koncern da si bilance sastavljamo kao izraz kreativnosti i kreditne potrebe! Mi smo samo mali poduzetnici čija leđa i to moraju izdržati!

Sretno!

© Zorana Mavričić-KorošecMakora knjigovodstvo

Tekst je napisan 11.09.2017. za https://burza.com.hr/portal/poduzetnik

Makora knjigovodstvo

Čitaj još …

Povećanje praga za PDV od 2025.

Povećanje praga za PDV od 2025.

Sada je već izvjesno da će s početkom 2025. godine ponovo doći do povećanja praga za obvezan ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost, te da će sadašnji limit od 40.000 eura biti povećan na 50.000 eura. S obzirom da je ovaj propis najviše utječe na male...

Kako odabrati knjigovođu?

Kako odabrati knjigovođu?

Kao direktor ili vlasnik poduzeća ili kao obrtnik, trebat ćete odabrati knjigovodstveni ured s kojim ćete surađivati. Uvjerena sam da je ovaj izbor jedan od važnijih koje ćete napraviti, a razloge ću obrazložiti u nastavku.  Prije izbora definirajte svoje potrebe Na...

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

UVOD Budući da 18 godina vodim računovodstveni servis, moji kontakti sa poduzetnicima i onima koji to žele postati su glavni dio mog posla. Naši su klijenti redom uspješni i dugogodišnji poduzetnici duboko svjesni svoje pozicije u našem zakonodavnom i poslovnom...

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

POSLOVANJE FIZIČKIH OSOBA Ovo je 2 nastavak serijala, linkovi na ostale dijelove su na kraju teksta DOMAĆA RADINOST I SPOREDNO ZANIMANJE Ovaj oblik poslovanja fizičke osobe namijenjen je malom obimu poslovanja jer je ovim putem dopušteno ostvariti primitke do nivoa 10...

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

OPOREZIVANJE PODUZETNIKA FIZIČKIH OSOBA I PLAĆANJE DOPRINOSA ŠTO ZNAČI PAUŠALNO OPOREZIVANJE Iako je u razgovoru često korišten termin ‘paušalni obrt’, ovdje želim upozoriti da je tako nešto nemoguće otvoriti. Osoba uvijek otvara obrt u jednoj instituciji (Ured za...

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

PODUZETNIŠTVO PRAVNIH OSOBA   Za potrebe ovog teksta bavit ćemo se poduzećima oblika društvo sa ograničenom odgovornišću - d.o.o. i jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću - j.d.o.o., koji su najčešći u malom poduzetništvu. Za više informacija:...