Mirovanje i zatvaranje poduzeća, d.o.o. i j.d.o.o.
Zorana Mavricic-Korosec
Makora konzultacije

Prošli tjedan pisala sam o istoj temi za fizičke osobe. Osnivači pravnih osoba – poduzeća susreću se sa sasvim drugačijim odredbama kada požele zatvoriti svoje poduzeće.

Apsolutno je isto osnivačima jednostavnih i ostalih društava, dakle j.d.o.o. nemaju povlašteni status, ili jednostavniji postupak zatvaranja.

Prvo napominjem da mirovanje poduzeća ne postoji.

 

FB_banner_3_14_12_2015

 

U razdobljima u kojima poduzeće nema isporuke, dužno je plaćati komorsku članarinu, bankovnu naknadu i voditi poslovne knjige. Ako je u sustavu PDV-a, dužno je podnositi i izvještaje, mjesečno ili tromjesečno, ovisno o visini isporuka u prethodnoj godini. Jedina razlika će biti u odnosu na aktivno razdoblje da će postojati rashodi, ali ne i prihodi.

Završni računi se moraju raditi, izvještaji se moraju objavljivati i predavati poreznoj upravi – jednako kao i u razdoblju aktivnosti.

Izjave o neaktivnosti ne zadovoljavaju, jer one se mogu podnostiti samo u slučaju da poduzeće u prvoj godini osnivanja nije bilo aktivno, iako i to samo dobrohotno raspoloženim poreznicima, budući da je činjenica da i takvo društvo ima promjene u svojoj bilanci: upis temeljnog kapitala i obveze za komorsku članarinu.

Jedini način kako poduzeće prestaje je likvidiranjem.

Taj postupak traje barem pola godine, a u praksi zapravo punu godinu, košta sve zajedno barem 10.000 kn, obuhvaća višekratnu objavu javnih poziva vjerovnicima, čak i u slučaju da je u knjigama evidentiran samo jedan, te podnošenje tri financijska izvještaja u rangu završnog računa.

Svemu tome cilj je da sve obveze i potraživanja, kao i imovinu pravne osobe, preuzme neka fizička osoba, jer nakon likvidiranja pravne osobe više neće biti.

A što je sa brisanjem iz sudskog registra iz razloga višegodišnjeg nepodnošenja financijskih izvještaja, koje u zadnje tri godine čitamo na stranicama sudskog registra? Je li to način kako se poduzeće zatvara na teret države?

Nažalost, nije. To je način kako sam sustav unosi nered na tržište. Naime, direktor pravne osobe koja je izbrisana i dalje ima obvezu da razriješi njezina imovinsko-pravna i porezna pitanja, kroz gore opisani postupak.

Hoće li on to učiniti, prema mojim saznanjima je njegova slobodna odluka, jer osobno nisam vidjela da je neki pretrpio posljedice. Ako negdje neki i jeste, radi se opet o sporadičnoj primjeni propisa, po proizvoljnim kriterijima, a ne o općoj primjeni za sve.

Vama ostavljam zamisliti kako u ovoj državi izgleda biti u nekom prijeporu sa izbrisanom tvrtkom! Potraživati nešto od nje? Pretrpiti kakvu štetu od nje? Sudariti se sa vozilom u vlasništvu izbrisane tvrtke? Dijeliti među sa nekretninom u vlasništvu izbrisane tvrtke?

Naime, ne zaboravimo da je tvrtka izbrisana iz razloga što nije podnosila financijske izvještaje, a ne zato što ne posluje, ne kupuje, ne isporučuje, ne prodaje, ne zapošljava…

Stoga, kao i za cijeli niz drugih situacija, zlonamjerni se lako izvuče, a dobronamjerni koji plaća sustav, često od njega nema nikakve koristi. Pazite se!

statični direktor

Tekst sam napisala 23.6.2016 za Rubriku Poduzetnik Tjednika Ri-telefax Burza

Molim, u svim mojim tekstovima obratite pažnju na datum objavljivanja, jer propisi se mijenjaju i mogli biste steći krivi dojam o njihovu važenju. Točne i svježe informacije možete dobiti putem usluge

Konzultacija

Makora knjigovodstvo

Čitaj još …

Povećanje praga za PDV od 2025.

Povećanje praga za PDV od 2025.

Sada je već izvjesno da će s početkom 2025. godine ponovo doći do povećanja praga za obvezan ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost, te da će sadašnji limit od 40.000 eura biti povećan na 50.000 eura. S obzirom da je ovaj propis najviše utječe na male...

Kako odabrati knjigovođu?

Kako odabrati knjigovođu?

Kao direktor ili vlasnik poduzeća ili kao obrtnik, trebat ćete odabrati knjigovodstveni ured s kojim ćete surađivati. Uvjerena sam da je ovaj izbor jedan od važnijih koje ćete napraviti, a razloge ću obrazložiti u nastavku.  Prije izbora definirajte svoje potrebe Na...

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

UVOD Budući da 18 godina vodim računovodstveni servis, moji kontakti sa poduzetnicima i onima koji to žele postati su glavni dio mog posla. Naši su klijenti redom uspješni i dugogodišnji poduzetnici duboko svjesni svoje pozicije u našem zakonodavnom i poslovnom...

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

POSLOVANJE FIZIČKIH OSOBA Ovo je 2 nastavak serijala, linkovi na ostale dijelove su na kraju teksta DOMAĆA RADINOST I SPOREDNO ZANIMANJE Ovaj oblik poslovanja fizičke osobe namijenjen je malom obimu poslovanja jer je ovim putem dopušteno ostvariti primitke do nivoa 10...

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

OPOREZIVANJE PODUZETNIKA FIZIČKIH OSOBA I PLAĆANJE DOPRINOSA ŠTO ZNAČI PAUŠALNO OPOREZIVANJE Iako je u razgovoru često korišten termin ‘paušalni obrt’, ovdje želim upozoriti da je tako nešto nemoguće otvoriti. Osoba uvijek otvara obrt u jednoj instituciji (Ured za...

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

PODUZETNIŠTVO PRAVNIH OSOBA   Za potrebe ovog teksta bavit ćemo se poduzećima oblika društvo sa ograničenom odgovornišću - d.o.o. i jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću - j.d.o.o., koji su najčešći u malom poduzetništvu. Za više informacija:...