Znate li izvući novac iz svog poduzetništva?
Zorana Mavricic-Korosec
Makora konzultacije

Ako malom poduzetniku poslovanje uspješno teče, ostvarivat će profit, zaradu. On se drugačije naziva kod obrtnika i kod poduzeća, podliježe drugačijim sustavima oporezivanja, a do neke mjere im se razlikuje i ‘cijena’ tj. visina poreza.

Obrtnik u poslovanju ost­­varuje primitke, njih uma­njuje za izdatke koji su imali poslovnu svrhu, a njihova razlika se naziva dohotkom. Ono što kao obrtnik naba­vite postat će vaš izdatak tek kad to i platite, a jednako tako će vam i primitak biti samo ono što naplatite.

Novcem sa svojeg žiro računa kao obrtnik možete slobodno raspolagati kad god želite, što je posljedica činjenice da je poslovanje kroz obrt vezano uz fizičku osobu obrtnika.

Porezno će se svako vaše podizanje gotovine smatrati akontacijom dohotka, koji će se stvarno utvrditi tek po isteku poslovne godine, u poreznoj prijavi, i to zbrajanjem svih vaših dohodaka: iz obrtničke djelatnosti, te iz ostalih eventualnih izvora.

banerdonji copy

Od ukupnog dohotka oduzme se godišnji neopo­rezivi iznos, koji ovisi o obiteljskom statusu a čita se iz vaše porezne kartice, a na preostali dio primjenjuje se oporezivanje stopama od 12%, preko 25% do 40%. Že­lite li aproksimativnu ra­ču­nicu, predvidite da ćete os­tati bez četvrtine ukupnog dohotka, a u slučaju doho­daka većih od 150.000 kn i više.

Prije ste porez trebali platiti po rješenju porezne uprave, a od ove godine već sa podnošenjem porezne prijave, najkasnije do kraja veljače 2015. Od tog dana nadalje poreznici će vam obračunavati zatezne kama­te i pokretati ovrhu.

Malim poduzetnicima ko­ji posluju kroz poduzeća, a to su najčešće društva sa ograničenom odgovornošću (d.o.o.) ili jednostavna dru­štva (j.d.o.o.) stvar je malo drugačija.

Prva razlika je u tome što su oni dužni knjižiti prihode po izdavanju računa (ili toč­nije: prema trenutku ispo­ruke), a rashode po primitku računa (ili vremenu nas­tanka) pri čemu nije važan datum njihove naplate ili plaćanja.

Razlika između njih se naziva dobitkom, a taj je opo­rezovan porezom po stopi od 20%. Ova se stopa primjenjuje na cijeli iznos utvrđenog dobitka.

Dodatno, u trenutku is­plate dobitka fizičkoj osobi plaća se dodatnih 12% po­reza na dohodak.

Stoga, otprilike 30% ukup­nog dobitka otići će na po­rez.

Ako ste osnivač podu­ze­ća koji u je u njemu i zapo­slen, tada znate da vas vaša plaća košta i više od toga. Manje plaće opterećene su sa skoro 50% davanja, a veće i sa 60%.

Drugim riječima, kad si isplaćujete plaću iz svojeg poduzeća istovremeno mo­rate na račun državnog pro­računa platiti dodatni iznos koji će vam vaš knjigovođa obračunati, a koji će biti otprilike u visini gornjih pos­totaka. Naravno, isto se primjenjuje i za isplate osta­lim zaposlenicima.

Vjerojatno se sada i vama nameće pitanje koji mi često postave poduzetnici počet­nici na konzultacijama: “ako je tolika razlika, zašto ja ne bih sve isplaćivao kao dobit, čak i ono što dajem zapo­slenicima?”.

banergornji copy

Evo nekoliko razloga:
Prije svega, porezni pro­pisi nisu jedini po kojima mo­rate postupati.

Svi koji za vas obavljaju rad trebaju kod vas biti za­posleni. S njima trebate sklapati ugovore o radu, ispla­ćivati im barem mini­malne plaće, ili onolike ko­like ste ugovorili. Budući da će biti zaposleni, morate za njih plaćati doprinose i poreze.

Ovo isto se odnosi i na vas kao osnivača ili direktora – ukoliko ste u svom podu­zeću zaposleni.

Dapače, sve što zapo­slenicima isplaćujete smatra se njihovom plaćom, i osim točno određenih iznosa s točno određenim svrhama, ne smije se isplaćivati dru­gačije.

Ako netko za vas radi, a nije kod vas zaposlen – radi na crno: niste mu omogućili korištenje njegovih prava i u riziku ste plaćanja visoke kazne.

Nadalje, dobit se može isplaćivati samo ako doista postoji. Zato ste prije svake isplate dobiti dužni provjeriti u svojim poslovnim knji­gama ima li još na raspolaganju neisplaćene dobiti iz ranijih godina, a ako je nema dužni ste izračunati svoj poslovni rezultat do tog tre­nutka, te si isplatiti samo dostajući iznos akontacije dobiti i istovremeno platiti 12% poreza i o tome izvijestiti poreznu upravu. Kad dobit za tu godinu i utvrdite, trebate obračunati i te akon­tacije koje ste si isplaćivali.

Ovo sve postaje prilično često nemoguća misija kod naših poduzetnika koji su skloni u poslovnim knjigama knjižiti sve rashode, a prihode ostvarivati mimo njih.

Također, ako ste u pret­hodnim godinama ostvarili gubitke, njih prvo morate po­kriti, a tek razliku ćete si moći isplatiti.

Jednostavna društva su dužna četvrtinu dobiti spremati u rezerve sve dok njima ne dostignu iznos od 20.000 kn, pa je i to jedno od og­raničenja.

Ako se odlučite podizati pozajmice od svog podu­ze­ća, ne zaboravite svaki mje­sec obveznu kamatnu stopu pribrojiti prihodima svojeg poduzeća… koji će opet ići u oporezivanje.

Kao zaključak bi rekla da je lako razmišljati o načinu isplate nečega što imate, što ste zaradili. Međutim, ako ste loše poslovali – takvih briga nećete imati! U našim uvjetima, biti poduzetnik je naporan i stresan posao i treba ga se prihvaćati samo ako ste toga svjesni.

Ma koliko skupi automobili u susjedovom dvorištu navodili na drugačiji zak­lju­čak! Oni su prečesto samo svjedočanstva kreditne op­terećenosti i našeg menta­liteta.

Sretno!

Tekst sam napisala za tjednik Ri-Telefax Burza i objavljen je pod naslovom Kako najjeftinije izvući svoj novac dana 011.12.2014., te u rubrici Poduzetnik dana 16.12.2014.

[contact-form to=’knjigovodstvo@makora.hr’ subject=’Molim ponudu za knjigovodstvene usluge’][contact-field label=’Vaše ime i prezime’ type=’name’ required=’1’/][contact-field label=’Email’ type=’email’ required=’1’/][contact-field label=’Naziv poduzeća ili obrta’ type=’url’ required=’1’/][/contact-form]

Makora knjigovodstvo

Čitaj još …

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

UVOD Budući da 18 godina vodim računovodstveni servis, moji kontakti sa poduzetnicima i onima koji to žele postati su glavni dio mog posla. Naši su klijenti redom uspješni i dugogodišnji poduzetnici duboko svjesni svoje pozicije u našem zakonodavnom i poslovnom...

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

POSLOVANJE FIZIČKIH OSOBA Ovo je 2 nastavak serijala, linkovi na ostale dijelove su na kraju teksta DOMAĆA RADINOST I SPOREDNO ZANIMANJE Ovaj oblik poslovanja fizičke osobe namijenjen je malom obimu poslovanja jer je ovim putem dopušteno ostvariti primitke do nivoa 10...

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

OPOREZIVANJE PODUZETNIKA FIZIČKIH OSOBA I PLAĆANJE DOPRINOSA ŠTO ZNAČI PAUŠALNO OPOREZIVANJE Iako je u razgovoru često korišten termin ‘paušalni obrt’, ovdje želim upozoriti da je tako nešto nemoguće otvoriti. Osoba uvijek otvara obrt u jednoj instituciji (Ured za...

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

PODUZETNIŠTVO PRAVNIH OSOBA   Za potrebe ovog teksta bavit ćemo se poduzećima oblika društvo sa ograničenom odgovornišću - d.o.o. i jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću - j.d.o.o., koji su najčešći u malom poduzetništvu. Za više informacija:...

Novosti u 2021. za poduzetnike

Novosti u 2021. za poduzetnike

Da nismo u razdoblju krize usljed epidemije i zabrane rada brojnim poduzetnicima, koja je uvećana posljedicama serije potresa, mogli bismo se veseliti smanjivanju brojnih poreznih stopa. Međutim, čini mi se da ove godine sve te nove propise većina poduzetnika dočekuje...

Poduzeće vs. obrt dohodaš

Poduzeće vs. obrt dohodaš

Danas ukazujem na porezne razlike u poslovanju poduzeća i obrta koji vodi knjige, jer kalkulatori dohotka na internetu ne upućuju na te činjenice, pa neupućeni poduzetnici dobiju krivu informaciju, iz razloga što u kalkulator ubacuju krive parametre. Opće je poznato...