Putni nalog i loko vožnja za malog poduzetnika
Zorana Mavricic-Korosec
Makora konzultacije

Većina poduzetnika ti­jekom obavljanja svoje djelatnosti mora ponekad otići na neki službeni put, ili oba­viti posao izvan svojih pos­lovnih prostorija. Troškove koji pri tome nastaju is­prav­no možete pribrojiti svojim izdacima samo putem putnih naloga i evidencija loko vožnji.

Ove evidencije morate sami voditi i tek nakon toga ih poslati svome knjigovođi, pa ću vas danas nastojati upoznati s ovom tematikom. Već sad kao da čujem veliki dio čitatelja sa prigovorom: ‘Kako moram ja, zašto pla­ćam knjigovođu?!’ Odgovor u nastavku.

banerdonji copy

Kada putni nalog, a kada loko vožnja?

Prvenstveno, da objasnimo kada se koji od ova dva dokumenta upotrebljava: evi­denciju loko vožnje radite za udaljenosti od sjedišta po­duzeća ili obrta kraće od 35 km, koje ste vi ili zaposlenici prešli unutar uobičajenog radnog vremena, pa nije bilo potrebno obračunavati dnev­nice. Ta se evidencija sastoji od broja kilometara, a po svakom je prijeđenom kilometru dopušteno bezporez­no isplatiti po dvije kune. Kratko navodite i svrhu pu­tovanja.

Putni nalog se sastoji od dva dijela: naloga koji poslodavac daje djelatniku, te ob­računa i izvještaja koji djelatnik podnosi kada se vrati s puta. U prvom dijelu poslodavac opisuje gdje šalje djelatnika, kojim prijevoznim sredstvom, i s kojom svr­hom. Ako mu daje akontaciju, to navodi ovdje. U ob­računu radnik opisuje koliko je vremena potrošio na pu­tovanje, koliku je razdaljinu prešao, kako je putovao, te koliko je drugih troškova imao.

Broj sati i odredište od­redit će visinu dnevnice, jer nisu isti iznosi za putovanja u državi ili izvan nje. Pri­jeđeni kilometri nadokna­đu­ju se kao što je i prethodno navedeno, ukoliko je zapo­sle­nik koristio svoje vozilo i naveo stanje kilometar sata na početku i kraju putova­nja. Ostali troškovi moraju biti potkrijepljeni prilozima uz putni nalog.

Obračun koji je zapo­slenik podnio, poslodavac obavezno mora pregledati i odobriti.

Mislim da je sasvim jasno da niz navedenih stvari knji­govođa jednostavno ne mo­že znati, a još manje može pisati izvješće o službenom putovanju koje je obavezno predočiti svakoj kontroli.

Druga je stvar ispunjavanje obrazaca, ali to je io­nako tajnički posao, a ne ra­čunovodstveni, pa ga eventualno dogovarajte s njime.

banergornji copy

Kada može neoporezivo?

Specifično je za putne na­loge da su neoporezive is­plate po njima moguće samo za zaposlenike i obrtnika osobno, ali da primjerice os­nivaču ili direktoru podu­ze­ća koji nije u njemu zaposlen nisu. Ako bi taj želio da mu poduzeće nadoknadi putne troškove, to bi se moralo učiniti putem obračuna drugog dohotka i istovremeno plaćanje poreza i doprinosa. Kad znate da vas to košta do­datnih 92%, možda odustanete… Isto je pravilo i prema svim ostalim trećim osobama.

Putnim nalozima podu­zet­nici često pristupaju previše neozbiljno i ‘štancaju’ ih do iznosa koji im je potrebno isplatiti. Ako ih knji­go­vođa ne upozori na razne formalne nedostatke kao što su svi potpisi i pečati, a troškovi budu nerealno pr­ikazani i bez stvarnih priloga (primjerice: računi cestarina, ispisi korištenja ENC uređaja i sl.) porezne kon­trole će ih osporiti, a odgovorne osobe kazniti. Smanje­nje troškova uzrokovat će veći iznos poreza na dobit, kamatu itd…

O putnim je nalozima potrebno voditi i evidenciju u knjizi putnih naloga, a od početka 2014. godine po is­te­ku svakog mjeseca potrebno je o svim obračunatim put­nim nalozima obavijestiti po­reznu upravu putem JOPPD obrasca, te kroz šifre prijaviti za svakog djelatnika iz­nose i načine isplate.

Tako porezne vlasti imaju ažurne podatke o svakoj oso­bi: o svim primicima koje je imao, pa čak i ovim neoporezivim, a poduzetnik više ne može izračunati poslovni rezultat, pa onda dodati put­ne naloge da ga učini prihvatljivijim.

Znam da to vama nije ni­kada ni palo na pamet, pa oprostite što i spominjem!

Sretno!

Tekst sam napisala za Tjednik Ri-Telefax Burza i objavljen je dana 16.10.2014., te na stranici http://burza.com.hr/ u rubrici PODUZETNIK 21.10.2014.

Makora knjigovodstvo

Čitaj još …

Povećanje praga za PDV od 2025.

Povećanje praga za PDV od 2025.

Sada je već izvjesno da će s početkom 2025. godine ponovo doći do povećanja praga za obvezan ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost, te da će sadašnji limit od 40.000 eura biti povećan na 50.000 eura. S obzirom da je ovaj propis najviše utječe na male...

Kako odabrati knjigovođu?

Kako odabrati knjigovođu?

Kao direktor ili vlasnik poduzeća ili kao obrtnik, trebat ćete odabrati knjigovodstveni ured s kojim ćete surađivati. Uvjerena sam da je ovaj izbor jedan od važnijih koje ćete napraviti, a razloge ću obrazložiti u nastavku.  Prije izbora definirajte svoje potrebe Na...

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

Kako krenuti u poduzetnišvo 1 dio

UVOD Budući da 18 godina vodim računovodstveni servis, moji kontakti sa poduzetnicima i onima koji to žele postati su glavni dio mog posla. Naši su klijenti redom uspješni i dugogodišnji poduzetnici duboko svjesni svoje pozicije u našem zakonodavnom i poslovnom...

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 2 dio

POSLOVANJE FIZIČKIH OSOBA Ovo je 2 nastavak serijala, linkovi na ostale dijelove su na kraju teksta DOMAĆA RADINOST I SPOREDNO ZANIMANJE Ovaj oblik poslovanja fizičke osobe namijenjen je malom obimu poslovanja jer je ovim putem dopušteno ostvariti primitke do nivoa 10...

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 3 dio

OPOREZIVANJE PODUZETNIKA FIZIČKIH OSOBA I PLAĆANJE DOPRINOSA ŠTO ZNAČI PAUŠALNO OPOREZIVANJE Iako je u razgovoru često korišten termin ‘paušalni obrt’, ovdje želim upozoriti da je tako nešto nemoguće otvoriti. Osoba uvijek otvara obrt u jednoj instituciji (Ured za...

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

Kako krenuti u poduzetništvo 4 dio

PODUZETNIŠTVO PRAVNIH OSOBA   Za potrebe ovog teksta bavit ćemo se poduzećima oblika društvo sa ograničenom odgovornišću - d.o.o. i jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću - j.d.o.o., koji su najčešći u malom poduzetništvu. Za više informacija:...