Filip je u prosincu 2019-te, nekoliko dana nakon pokretanja Vladinog servisa na https://start.gov.hr/st/index.html
bio dovoljno hrabar i uporan da se upusti u otvaranje svojeg poduzeća na taj način. Bilo mu je relativno jednostavno jer je sam osnivač i direktor. Da ih je više, svi bi morali imati certifikate za potpisivanje na stiku iz Fine ili na novoj osobnoj karti sa čipom (uz odgovarajući čitač, naravno). Svi bi morali potpisati svaki pojedini dokument, nakon što bi ga netko od njih formirao u sustavu.
Nadamo se svi da će sustav biti usavršen, jer znamo da će se ljubaznost službenika po uredima koje je Filip svejedno morao pohoditi (čemu onda e-otvaranje???) otopiti čim se broj elektroničkih otvaranja poveća.
Evo sada kopiranog pisma sa utiscima i savjetima koje je Filip dobrohotno odlučio sa svima podijeliti.
Postupak otvaranja + tips and tricks:
-
Za pristupiti sustavu treba sigurnosna razina 4
-
FINA certifikat
-
500kn je certifikat te se plaća 250kn odmah te 250kn nakon godinu dana
-
Dođe se u FINU i ispuni zahtjev te se čeka ovisno koliko djelatnici treba da to obradi, meni je trebalo nekih 2 sata te ovisno koliko ona ima posla će trebati čekati, ako može odmah onda bi moglo i kroz 30 minuta
-
-
E-Osobna
-
Za e-osobnu nemam iskustva pa ne znam
-
-
-
Nakon što se dobije certifikat (USB stick) valja instalirati drivere na kompjuter koji mora biti Windows (ne može MAC). Iako postoje driveri za 32 bitni i 64 bitni Windows ja sam instalirao 64 bitne pošto mi je Windows 64 bitni i nisam se mogao ulogirati u sustav. Tek nakon što sam uz to instalirao i 32 bitnu verziju mi je proradilo sve i mogao sam se ulogirati. Detaljnu uputu pogledajte u dokumentu Fine: PotpisLokalnoSTARTFinaCertPotpisLokalnoSTARTFinaCert
-
Postupak ispunjavanja je dosta jednostavan te je dovoljno jasno opisano gdje što treba upisati te ispuniti (u privitku su screenshotovi)
-
Prilikom upisivanja temeljnog kapitala potencijalno odmah upisati 20 000 iako je po defaultu meni bilo napisano 5 000 da bi se izbjegla bjanko mjenica i hodanje po narodnim novinama i javnom bilježniku. Trgovački sud treba garanciju da će dobiti ostatak od 15 000kn. Isto tako sam postupak uplate je dosta jednostavan te vas odvede na stranicu za upisati podatke o kartici sa već predefiniranim brojem računa, pozivom na broj te iznosom. Kao kad kupujete u nekom web shopu i idete platiti.
-
Djelatnostima valja posvetiti vrijeme pošto je to javno bilježnički posao. Da bi se izbjeglo hodanje okolo i kod javnih bilježnika umjesto korištenja NKD-a najbolje bi bilo na sudskom registru pronaći par firmi koje se bave sličnim djelatnostima te jednostavno copy paste njihovih djelatnosti u Slobodan unos djelatnosti. Opcija Dodaj djelatnosti odmah vodi na padajući izbornik NKD-a dok Slobodan unos djelatnosti je free text form gdje se upisuje slobodno. Neke pak djelatnosti traže veći temeljni kapital ili se moraju imati posebni neki uvjeti kao što je recimo Leasing, Putničke agencije te za te djelatnosti se valja raspitati što je sve potrebno.
-
Nakon što se sve ispuni i spremi onda se generiraju dokumenti koje treba potpisati. Kreira se 5 dokumenata te šesti valja kreirati klikom za kreiranje. Taj zadnji obrazac je Izjava o nepostojanju nepodmirenih dugovanja. Ukoliko osoba nije vlasnik u drugim firmama onda valja taj obrazac kreirati praznim. Ja sam upisao sebe i svoj OIB te su mi rekli ukoliko nisam ni u jednoj drugoj firmi suvlasnik ili vlasnik ne moram ništa upisivati u njega nego samo kliknuti na kreirati i ostaviti ga praznim
-
Dokumenti se mogu potpisati sa E-osobnom ili sa elektroničkim potpisom
-
Elektronički potpis valja potpisati sa nekim PDF readerom (Adobe Reader)
-
Kod potpisa valja paziti na više stvari a to su:
-
Koristiti Adobe Reader te kliknuti na certificiranje kad se otvori PDF dokument
-
Kliknuti na Digitalno potpiši te se otvori prozor na kojem se odabere digitalni ID za potpisivanje
-
Valja paziti koji se odabere od 2 odabrana pošto je jedan za logiranje u sustav a drugi za potpisivanje
-
Ovaj za potpisivanje ima pod primjenu: Bez odbacivanja te kad se ode u pojedinosti certifikata, serial number mora završavati sa .2.32
-
Ekstra važno je promijeniti par postavki prije certificiranja pošto sa default postavkama sustav ne prima dokumente (u prilogu je njihov dokument sa objašnjenjem)
-
-
Nakon što se svi dokumenti potpišu onda se može poslati prijava na trgovački sud
-
Ukoliko su svi dokumenti potpisani, djelatnosti istražene i ispravno napisane te uplaćen dovoljni temeljni kapital onda bi Trgovački sud trebao to jako brzo riješiti. Ja sam odgovor dobio odmah ujutro oko 11h te to će ovisiti o obimu posla na sudu. Rok za obradu E-osnivanja je 5 radnih dana dok za klasično 2 radna dana što je malo glupo no ispada da i dalje otvaranje putem javnog bilježnika je veći prioritet
- Ako se odluče na otvaranje računa u banci onda će dobiti poziv iz banke da odu kod svog referenta te nastave proces otvaranja. Ne znam kako je sad no bilo je jednostavnije doći tamo sa rješenjem i otvoriti na miru pošto se ipak mora otići u banku. Napomena ZMK: kad je Filip ovo radio, bila je dostupna samo jedna banka, što će se vjerojatno vremenom promijeniti)
-
Poziv od T-Coma za usluge koje niste tražili te slanje maila da niste zainteresirani za njihove usluge (napomena ZMK: sustav je očito iz nekog razloga povezan samo sa jednim operatorom, iako se radi o sustavu stvorenom javnim novcem!)
To je otprilike to.
Ukupni trošak osnivanja:
-
Temeljni kapital – 20 000kn
-
Sudske pristojbe – 200kn
-
FINA certifikat – 250kn sad (+ 250kn za godinu)
-
Tiskanice i obrasci – 20-30kn
-
Pečat – 80kn
-
Vrijeme hodanja da se ovo sve nauči – neprocjenjivo 🙂
Nadam se da će vam ovo koristiti te da ćemo pomoći novim poduzetnicima našim iskustvom 🙂