U posljednje vrijeme mi se za konzultacije javljaju osobe koje su do sada radile kao tzv. freelanseri u Hrvatskoj i u inozemstvu, a sada žele pokrenuti poduzetništvo i putem njega nastaviti svoj rad.
Prije nekoliko godina sam ovdje napisala da je kod nas učestala praksa (nažalost) da se tim zgodnim nazivom koje nema hrvatskog prijevoda kite oni koji zapravo rade na crno. S obzirom na cjelokupnu situaciju u našoj ekonomiji i internom tržištu, nisam sasvim sigurna da je to za osudu. Na koncu, barem pola unutarnje privrede odvija se tim kanalima, pa kako se onda ne bi i više u djelatnostima u kojima postoje mladi ljudi sa znanjima i vještinama koje mogu iz svoje sobe plasirati u cijeli svijet.
Državi koja gledajući kroz prste kupuje socijalni mir promicali su čak i obilati priljevi na devizne račune, a kamoli naplate na račune otvorene u inozemstvu. Ove godine, međutim, mediji pišu da je državni aparat dobio dojave iz inozemstva, a i podaci o potražnom prometu po deviznim računima počeli su se obrađivati, te građani dobivaju pozive da ih opravdaju u poreznoj upravi.
Porezni propisi kažu da ste svoj dohodak dužni prijaviti u roku 8 dana, obračunati na njega pripadajući dio doprinosa i poreza, predati JOPPD obrazac i platiti sve u proračun.
Postupak je isti i kod primitaka od hrvatskih isplatitelja, koji nisu poduzetnici ili ustanove, jer ako jesu obračun drugog dohotka sa plaćanjem doprinosa i poreza dužni su učiniti oni, a primatelju isključivo na žiro račun isplatiti neto naknadu.
S obzirom da svi radovi nisu autorska djela, proračunu tada pripada više od polovice zarade.
U takvim uvjetima, logičan je put ka poduzetništvu jer se pametnim odabirom poduzetničkog oblika i načinom poslovanja može ostvariti ipak povoljniji odnos zarade i davanja.
Oni koji će učiniti ovakvu tranziciju trebaju voditi brigu o više stvari, pa će odluka o tome što otvoriti i kako dalje poslovati ovisiti o svim konkretnim okolnostima.
O osnovnim razlikama između obrta i poduzeća ovdje je često pisano, pa se dostupni raniji tekstovi.
Očekivani iznos isporuka jedna je od ključnih stvari jer ovdje se većinom radi o uhodanim poslovima i iznosi su vrlo dobro poznati. Ne odaberete li dobro, opet ćete više raditi za proračun nego za sebe.
Druga važna stvar je tko su kupci. Nije isti tretman isporuka fizičkim osobama u inozemstvo ili poduzetnicima u inozemstvo.
Dapače, ako su kupci poduzetnici možete ostvariti prilične benefite kroz sustav PDV-a, ali da biste se utemeljeno odlučili na takav korak, morate biti sigurni u sve okolnosti. Stručna pomoć osobe koja poznaje porezne propise i ima iskustva od velike je važnosti.
Naplate kroz razne servise, od kojih je najpoznatiji Pay Pall, također imaju svoje odrednice. Kad ih koristite kao poduzetnik dužni ste dobro proučiti njihove uvjete, a sve staviti u kontekst hrvatskih propisa. Servisi sličnih imena imaju sasvim drugačije uvjete, a naši poreznici različite vrste različito tretiraju. Za neke je potrebno fiskalizirati transakcije, a za neke nije.
U radu ćete često koristiti inozemne usluge, a kao poduzetnik ćete shvatiti da je oportuno za njih pribaviti važeći račun da biste ga mogli prikazati kao trošak svog poduzetništva. Na njih će trebati obračunati hrvatski PDV, koji će u nekim slučajevima biti pretporez, a u nekima neće. Kad planirate poslovanje, takve informacije vam moraju biti dostupne, je četvrtina cijene nije mali iznos – ako će biti trošak, a ne pretporez.
Ako nabavljate sa servisa iz prekomorskih zemalja u kojima je temeljna porezna činjenica izvršeno plaćanje, trebat ćete znati kako doći do dokumenta koji će vam po hrvatskim propisima biti vjerodostojan dokument.
Ponekad navratim na neki od hrvatskih foruma i čitam prepiske ljudi. Osobe čudnih nadimaka vrlo samouvjereno daju savjete o stvarima koje ne razumiju, a o nijansama niti ne naslučuju. Kopiraju se dijelovi tekstova stari nekoliko godina, a propisi se stalno mijenjaju. Drugi uzmu zdravo za gotovo što su pročitali i ne shvaćaju da im se sve može obiti o – đžep, u najmanju ruku! Zato, pamet u glavu, na pravom ste mjestu.
Dogovorite svoj TERMIN INDIVIDUALNIH KONZULTACIJA!
Pogodnost:
Ukoliko u roku od 30 dana sa našim knjigovodstvom sklopite trajni ugovor o vođenju poslovnih knjiga, cijeli iznos koji ste platili za konzultacije bit će vam priznat kao popust na računu, zato što je politika ovog servisa da su usluge savjetovanja za stalne klijente besplatne.
Napomena: za pakete ‘KNJIŽIMO UNATRAG‘ i ‘J.D.O.O. SPECIJAL‘ se obračun plaćenih konzultacija ne vrši, jer se za njih ne sklapa ugovor.
Sretno!
Tekst sam napisala 17.3.2016 za Rubriku Poduzetnik Tjednika Ri-telefax Burza
Molim, u svim mojim tekstovima obratite pažnju na datum objavljivanja, jer propisi se mijenjaju i mogli biste steći krivi dojam o njihovu važenju. Točne i svježe informacije možete dobiti putem usluge
Konzultacija